November 12, 2010

lelaki itu vs lelaki ini

pahabaq semua?hope2 semua cihat la ea dan sentiase berada di bawah lindunganNYA...
yang tengah ngunyah smbil on9 ni bole truskan tp mate jgn lari dr bace ceritera ini ok?:)...

kali ni..una nk citer pasai lelaki itu vs lelaki ini....

alkisah pada zaman dahulukala...di sebuah kampung...kampung ape?ikut readers la nk bg nama kampung ape...tp yang pastinya kampung 2 dekat2 la dgn sungai...ok...kite bg name
kampung sungai malau dalam eh..(name kampung nenek una..kalau nenek bace,mesti nenek hepi..hihi)...tinggallah seorang lelaki itu...lelaki itu hanya bekerja kmpg...kalau nk g pekan,kene naik sampan baru boleh keluar dari kampung.....

nk dipendekkan cerita,pada suatu hari tu datanglah seorang lelaki ini ke kmpung itu...lelaki ini ni seorang pengarah di sebuah syarikat tersohor di sebuah negare(bkn malaysia)..dtg la lelaki ini menaiki bot si lelaki itu....nk tumpang masuk kampung...ade la mende die nk buat skit...ok,pendekkan criter lg ea...kite tgk dialog mereke...

lelaki ini : awk kerje ape?
lelaki itu : kerje kampung je..
lelaki ini : oh!awk xde mase depan..nape x blaja rajin2 dulu..keje besar2...
awk menabung x tuk mase dpn awk?
lelaki itu : adela sikit2..sesuai la dgn kerje kampung yg sy wat..
lelaki ini : awk ni mmg xde mase dpn...hidup awk sia2 saje....awk dah rugi..
lelaki itu : ape yg sy rugi?
lelaki ini : awk rugi..sbb awk hilang separuh hidup awk....awk x menikmati hidup
dgn sempurna..

nk dijadikan cerite ni lebih tragis....tibe2 sampan yg mereka naik itu terlanggar batu besar yg dtg tah dari mane....sampan 2 pun bocor....air sungai masuk ke dlm smpn dgn derasnye..

lelaki itu : awk tau berenang x?
lelaki ini : tak...(dlm keadaan cemas bangat!)
lelaki itu : awk rugi...sebab awk hilang seluruh kehidupan awk..

....

cerita selanjutnya...readers bole la agk sendiri ok..

pengajaran :

bkn pangkat,harta dan kekayaan dpt membuatkan hidup seseorg itu bahagia...dan x semestinye ilmu yang kite ade buatkan hidup kite tidak sempurna..contohnye,kalau laptop readers rosak...semestinyela readers sume bwk kpd yg pakar komputer rite?bkn pergi klinik haiwan sbb xde ubatnye di situ...jadi,terimalah kekurangan dan kelebihan yang ade pade setiap individu..setiap individu mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri...hidup di dunia saling memerlukan sbb xde pon org yg PERFECT! jgn bongkak dan sombong dgn kejayaan yg dikecapi..hanya ALLAH sahaja yg bersifat SEMPURNA..malah,kan lebih baik mengajak org lain sekali mencipta kejayaan....dan paling penting skali adelah menjage komunikasi...krn tanpe komunikasi berkesan...bnyk slh paham boleh berlaku.....

sekian shj ceritera kali ini...semoga una dan readers sekalian mendpt pengajaran dr criter ini...heheheh...

psst-->kg sungai malau dalam 2 xdek kene mengene pon...sungai pon xdok....hoho

3 comments:

iQapiQa said...

jgn bongkak la bkn jgn bongkok.hahahaha

Husna Najihah said...

sy dah betolkan..timekasih ahkak ika...hihi

Pina :) said...

betul jugak tu...

SO : 200509

Lets join me!

Nur Kasih

Lewat ini ku rasakan..Kasih kian ku dambakan..Resah hati yang ku pendam.. Pada takdir dan harapan..Detik waktu dan suratan..Siapa tahu ketentuan..Ku mencari cahayanya..Dalam bayang kegelapan..Nur kasih Nur kasih
Nasib hidup dan pilihan..Lain hukum setiap insan
Mengharapkan perjalanan..Dalam maya kesamaran
Nur kasih Nur kasih..Aku kembali kerana masih
Mencari yang hakiki..Sinar pasti Janji suci yang abadi
Ooo kasih..Nur kasih Oh nur kasih Nur kasih
Aku kembali kerana..Masih mencari yang hakiki
Sinar pasti..Janji suci yang abadi
Nur nur ya nur kasih Nur ya nur kasih

Nur nur kasih Nur kasih....


THANX JENGUK2 BLOG UNA ;)